6 objawów wygiętego zaworu silnika (i jak je sprawdzić)

/

Kłopoty z silnikiem to ostatnia rzecz, z którą każdy chciałby mieć do czynienia, ale tak się zdarza. Jednym z kłopotliwych problemów, który może przyprawić o ból głowy, jest wygięty zawór silnika. Jakie są objawy wygiętego zaworu silnika i jak poważna jest to usterka?

Biorąc pod uwagę, że zawory silnikowe są istotną częścią silnika, ważne jest, aby szybko rozwiązywać takie problemy. Omawiamy funkcje zaworów silnikowych oraz objawy ich skrzywienia. W naszym przewodniku pokazujemy także, jak sprawdzić, czy zawory silnika nie są zgięte. Zacznijmy od szybkiego zapoznania się z objawami:

Najczęstszym objawem zgiętego zaworu silnika jest brak zapłonu w cylindrach oraz świecenie kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Mogą również wystąpić inne problemy z wydajnością silnika. Również niski stopień sprężania podczas próby ciśnieniowej jest dobrym znakiem.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów zgiętego zaworu silnika:

Spistreści pokaż 6 Objawy pogiętych zaworów silnika 1. Lampka kontrolna silnika 2. Wsteczny zapłon silnika 3. Niska kompresja 4. Trzęsący się silnik 5. Brak mocy 6. Nadmierne zużycie oleju Co to są zawory silnika? Jak sprawdzić wygięte zawory silnika?

6 Objawy wygiętych zaworów silnika

1. Lampka kontrolna silnika

Nowoczesne samochody na bieżąco monitorują wszystkie czujniki silnika, aby zapewnić jego optymalne działanie. Jeśli z którymś z czujników coś jest nie tak lub jeśli któryś z parametrów wykracza poza zakres, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka check engine.

Jeśli któryś z zaworów silnika jest zgięty, z pewnością spowoduje to zapalenie się kontrolki "check engine". Można sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2 w poszukiwaniu kodów usterek związanych z mieszanką paliwowo-powietrzną.

Zawory silnika nie są elektroniczne i dlatego kody usterek nie będą bezpośrednio informować o zgięciu zaworu silnika, ale mogą mówić o błędach w zapłonie lub niewłaściwej mieszance paliwowo-powietrznej.

2. Wstrzymanie zapłonu silnika

Jeżeli zawór wydechowy jest wygięty, wpływa to na sposób, w jaki spaliny opuszczają cylinder. Zawory wydechowe muszą się otwierać i zamykać w ściśle określonym czasie, aby zapewnić odpowiednie ciśnienie.

Wygięty zawór wydechowy może znaleźć się w niewłaściwym położeniu. Może on również nie uszczelniać się prawidłowo po zamknięciu. Usterka ta powoduje wyciek spalin, który wpływa na sposób spalania paliwa.

Gdy ECU zauważy ten problem, może nadmiernie kompensować sytuację, zmieniając ilość paliwa dostarczanego do cylindra. Gdy w cylindrze jest zbyt dużo paliwa, niespalone paliwo przedostaje się do układu wydechowego, powodując cofanie się płomienia lub odgłos wyskakiwania.

3. Niska kompresja

Gdy silnik pracuje, w cylindrze wzrasta ciśnienie, co nazywamy sprężaniem. Wygięte zawory silnika często prowadzą do braku równowagi ciśnienia sprężania. Gdy ciśnienie jest zbyt niskie, proces spalania ulega zakłóceniu i paliwo nie może się prawidłowo spalać.

Wygięty zawór silnikowy powoduje niski stopień sprężania, ponieważ nie zamyka się już pewnie, co powoduje uszkodzenie uszczelki w głowicy cylindra. Gdy powietrze lub spaliny wydostają się na zewnątrz, spada kompresja, co powoduje brak mocy i inne problemy z wydajnością.

Jeśli podczas przeprowadzania testu kompresji zauważysz niską kompresję, zdecydowanie nadszedł czas na sprawdzenie zaworów silnika, aby upewnić się, że nie są nieszczelne.

4. Trzęsący się silnik

Wygięte zawory silnika często zmieniają sposób pracy silnika. Jeśli zawór jest uszkodzony np. z powodu zerwania paska rozrządu, silnik może zacząć się trząść z powodu przerw w zapłonie. Może to być zauważalne częściej na biegu jałowym lub podczas jazdy z mniejszą prędkością.

W zależności od stopnia uszkodzenia zaworu, możliwe jest prowadzenie pojazdu przez krótki czas. Poważnie uszkodzone zawory mogą jednak spowodować całkowite zatrzymanie pracy silnika.

5. Brak mocy

Wygięte zawory silnika prawie zawsze prowadzą do braku mocy. W wielu przypadkach problemy z mocą wynikają z obniżenia ciśnienia w cylindrze spowodowanego przez uszkodzony zawór. Jeśli zawór nie zamyka się prawidłowo lub nie jest osadzony tam, gdzie powinien, mieszanka paliwowa jest zaburzona.

Ponadto problemy z mocą mogą wynikać z tego, że silnik pracuje na bogatej mieszance, aby skompensować problemy spowodowane przez zgięty zawór. Tak czy inaczej, należy go naprawić, ponieważ z czasem problem będzie się tylko pogłębiał.

6. Nadmierne zużycie oleju

Aby zawory silnika działały prawidłowo, muszą być smarowane. Dzięki uszczelce zaworu trzonek zaworu jest smarowany olejem, gdy się porusza. Jednak dzięki uszczelce zaworu olej nie przedostaje się do cylindra.

Zużyta lub uszkodzona uszczelka może pojawić się podczas zginania zaworu. Takie uszkodzone uszczelki umożliwiają przedostawanie się oleju do komory spalania. Usterka ta powoduje spalanie nadmiernej ilości oleju. Może również wpływać na pracę silnika i może uszkodzić katalizator, jeśli nie zostanie szybko naprawiony.

Jeśli z rury wydechowej wydobywa się niebieski dym, może to być spowodowane wygiętym zaworem silnika, powodującym nieszczelność uszczelki zaworu.

RELATED: 6 objawów uszkodzonej uszczelki zaworowej

Co to są zawory silnika?

Zawory to części, które pomagają kontrolować ruch powietrza w silniku. Podczas suwu wlotowego zawory wlotowe otwierają się, aby wpuścić powietrze do komory spalania. Podczas suwu wydechu zawory wydechowe otwierają się, aby wypuścić spaliny z komory spalania.

Kiedy następuje suw sprężania, zarówno zawory wlotowe, jak i wylotowe muszą pozostać zamknięte, aby wytworzyć ciśnienie przed zapłonem mieszanki paliwowej. Ta siła spalania nadaje samochodowi jego moc.

W głowicy cylindra znajdują się zawory wydechowe i dolotowe. Większość pojazdów ma po dwa takie zawory na cylinder. Dlatego w silniku czterocylindrowym jest łącznie 16 zaworów. Jednak niektóre silniki LS V8 stosowane przez GM mają tylko po jednym zaworze wydechowym i dolotowym na cylinder, co daje w sumie 16 zaworów.

Jak sprawdzić wygięte zawory silnika?

Aby sprawdzić, czy zawór silnika nie jest wygięty, najlepiej byłoby zdjąć głowicę cylindra i obejrzeć zawór. Jest to jednak bardziej pracochłonne niż większość ludzi chce sobie z tym poradzić, dlatego przydatne są testy kompresji i testy szczelności.

Dzięki próbie sprężania można szybko sprawdzić, jaki stopień sprężania wytwarzają poszczególne cylindry. To prosty sposób na sprawdzenie, jak sprawuje się silnik.

5 161 recenzji BETOOLL HW0130 8szt Cylinder silnika benzynowego...
  • Sprawdzanie kompresji w silniku benzynowym...
  • Przycisk łatwego uwalniania ciśnienia z boku...
  • Kompletny zestaw z przejściówkami do...
  • Zestaw zawiera 2 gumowe końcówki stożków, które...
$21.99 Zobacz ostatnią cenę

Jeśli stwierdzisz, że w jednym cylindrze jest niski poziom oleju, przejdź do testu szczelności. Dzięki tej diagnostyce można stwierdzić, kiedy powietrze wycieka z silnika. Test szczelności podłącza się do otworu świecy zapłonowej. Po wykonaniu tej czynności obraca się wałem korbowym, aż cylinder znajdzie się w suwie sprężania. Wtedy właśnie słychać, gdzie powietrze wydostaje się z silnika.

Jeśli powietrze wydobywa się z wlotu, prawdopodobnie masz do czynienia z uszkodzonym zaworem wlotowym. Z drugiej strony, powietrze wydobywające się z wydechu wskazuje na wygięty zawór wydechowy. Jednak powietrze wydobywające się z tych miejsc może również oznaczać, że na zaworach nagromadził się węgiel, co prowadzi do ich słabego uszczelnienia. W razie wątpliwości konieczna może być dalsza diagnostyka przez wykwalifikowanego mechanika.