Wymiana oleju lub przegląd samochodu przed kolejną podróżą?
Oto rada, która pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze: zmień opony w tym samym czasie.
Eksperci zalecają rotację opon co 5000 do 8000 mil, aby przedłużyć żywotność bieżnika i poprawić bezpieczeństwo.
Obrócenie opon na inną pozycję w pojeździe pomaga skorygować początek nieprawidłowego zużycia.
Producenci pojazdów zazwyczaj zalecają wymianę wszystkich opon w tym samym czasie. Jednoczesna wymiana wszystkich czterech opon sprawia, że rotacja jest jeszcze bardziej istotna dla zachowania jednakowej głębokości bieżnika i jego optymalnego zużycia.
Ciśnienie w oponach musi być dostosowane do ich nowego położenia. Wyreguluj ciśnienie w oponach zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Bridgestone Tire zaleca uwzględnienie opony zapasowej w regularnej rotacji. Zapytaj swojego doradcę i sprawdź również ciśnienie w pełnowymiarowej oponie zapasowej podczas włączania jej do schematu rotacji.
Amerykańskie Stowarzyszenie Producentów Opon (U.S. Tire Manufacturer's Association) oferuje następujące wskazówki i spostrzeżenia dotyczące rotacji opon:
Rotację opon należy wykonywać co 5 000 do 8 000 mil. Należy sprawdzić zalecenia producenta, ponieważ ramy czasowe rotacji zmieniają się w zależności od typu opony.
Należy zwracać uwagę na oznaki nierównomiernego zużycia bieżnika. Nierównomierne zużycie bieżnika może być oznaką nieprawidłowej geometrii pojazdu. Opony mogą być również niedopompowane.
Jeśli to możliwe, należy wymieniać wszystkie opony jednocześnie. Wymiana wszystkich czterech opon w tym samym czasie sprawia, że rotacja jest jeszcze bardziej istotna dla utrzymania jednakowej głębokości bieżnika i jego optymalnego zużycia.
W niektórych pojazdach stosowane są opony kierunkowe - opony zaprojektowane do jazdy tylko w jednym kierunku. Opony kierunkowe są częściej spotykane w samochodach sportowych, niż w przeciętnych pojazdach osobowych. Rotacje z oponami kierunkowymi powodują zamianę opon przednich i tylnych.
Po zmianie opon należy wyregulować ciśnienie w oponach. Producenci mogą zalecać inne ciśnienie dla opon przednich i tylnych. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na wewnętrznej stronie panelu drzwi po stronie kierowcy.
W przypadku posiadania pełnowymiarowej opony zapasowej, należy ją uwzględnić przy wymianie. Poprosić mechanika o sprawdzenie i wyregulowanie ciśnienia powietrza w pełnowymiarowej oponie zapasowej podczas włączania jej do schematu rotacji.
Co miesiąc należy sprawdzać bieżnik i ściany boczne opony. Podczas rutynowej kontroli ciśnienia powietrza w oponie należy zwrócić uwagę na nierównomierne lub nieregularne zużycie bieżnika. Ubytki i wybrzuszenia na ścianie bocznej mogą prowadzić do wybuchu.