Skromna rotacja: Jak wydłużyć inwestycję w opony

/

Wymiana oleju lub przegląd samochodu przed kolejną podróżą?

Oto rada, która pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze: zmień opony w tym samym czasie.

Eksperci zalecają rotację opon co 5000 do 8000 mil, aby przedłużyć żywotność bieżnika i poprawić bezpieczeństwo.

Obrócenie opon na inną pozycję w pojeździe pomaga skorygować początek nieprawidłowego zużycia.

Producenci pojazdów zazwyczaj zalecają wymianę wszystkich opon w tym samym czasie. Jednoczesna wymiana wszystkich czterech opon sprawia, że rotacja jest jeszcze bardziej istotna dla zachowania jednakowej głębokości bieżnika i jego optymalnego zużycia.

Ciśnienie w oponach musi być dostosowane do ich nowego położenia. Wyreguluj ciśnienie w oponach zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Bridgestone Tire zaleca uwzględnienie opony zapasowej w regularnej rotacji. Zapytaj swojego doradcę i sprawdź również ciśnienie w pełnowymiarowej oponie zapasowej podczas włączania jej do schematu rotacji.

Amerykańskie Stowarzyszenie Producentów Opon (U.S. Tire Manufacturer's Association) oferuje następujące wskazówki i spostrzeżenia dotyczące rotacji opon:

  • Rotację opon należy wykonywać co 5 000 do 8 000 mil. Należy sprawdzić zalecenia producenta, ponieważ ramy czasowe rotacji zmieniają się w zależności od typu opony.
  • Należy zwracać uwagę na oznaki nierównomiernego zużycia bieżnika. Nierównomierne zużycie bieżnika może być oznaką nieprawidłowej geometrii pojazdu. Opony mogą być również niedopompowane.
  • Jeśli to możliwe, należy wymieniać wszystkie opony jednocześnie. Wymiana wszystkich czterech opon w tym samym czasie sprawia, że rotacja jest jeszcze bardziej istotna dla utrzymania jednakowej głębokości bieżnika i jego optymalnego zużycia.
  • W niektórych pojazdach stosowane są opony kierunkowe - opony zaprojektowane do jazdy tylko w jednym kierunku. Opony kierunkowe są częściej spotykane w samochodach sportowych, niż w przeciętnych pojazdach osobowych. Rotacje z oponami kierunkowymi powodują zamianę opon przednich i tylnych.
  • Po zmianie opon należy wyregulować ciśnienie w oponach. Producenci mogą zalecać inne ciśnienie dla opon przednich i tylnych. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na wewnętrznej stronie panelu drzwi po stronie kierowcy.
  • W przypadku posiadania pełnowymiarowej opony zapasowej, należy ją uwzględnić przy wymianie. Poprosić mechanika o sprawdzenie i wyregulowanie ciśnienia powietrza w pełnowymiarowej oponie zapasowej podczas włączania jej do schematu rotacji.
  • Co miesiąc należy sprawdzać bieżnik i ściany boczne opony. Podczas rutynowej kontroli ciśnienia powietrza w oponie należy zwrócić uwagę na nierównomierne lub nieregularne zużycie bieżnika. Ubytki i wybrzuszenia na ścianie bocznej mogą prowadzić do wybuchu.