Kasowanie tłumika: Plusy i minusy (oraz średni koszt)

/

Jeśli chcesz zmodyfikować swój układ wydechowy, prawdopodobnie rozważałeś już możliwość usunięcia tłumika. Ale co to jest i ile kosztuje taka przeróbka? Cóż, zależy to od kilku czynników, takich jak typ samochodu, którym jeździsz i miejsce, w którym oddajesz go do serwisu.

W tym artykule omawiamy, co należy wiedzieć o usuwaniu tłumików. W naszym przewodniku przedstawiamy różne czynniki wpływające na koszt usługi, a także opisujemy zalety i wady tej usługi oraz przedstawiamy kilka prostych kroków do samodzielnego wykonania, które pozwolą Ci zaoszczędzić więcej pieniędzy.

Spis treści pokaż Co to jest kasowanie tłumika? Zalety kasowania tłumika 1. Większa moc 2. Agresywny dźwięk wydechu Wady kasowania tłumika 1. Głośny wydech 2. Nielegalny 3. Zmniejsza osiągi silnika 4. Nie spełnia wymogów emisji spalin Ile kosztuje usunięcie tłumika? Aspekty decydujące o koszcie usunięcia tłumika 1. Styl samochodu 2. Typ rury wydechowej 3. Praca Samodzielne usuwanie tłumika 1. Sprawdź lokalne przepisy 2. Podnieś samochód 3. Odkręć zaciski wydechu 4. Podłącz rurę wydechową

Co to jest usuwanie tłumika?

Termin "usuwanie tłumika" oznacza usunięcie tłumika (tłumików) z układu wydechowego samochodu. Tłumik służy jako rezonator, który redukuje hałas pochodzący z silnika. W wielu modelach samochodów w układzie wydechowym znajdują się dwa lub więcej tłumików, które można w razie potrzeby usunąć.

Można również zdecydować się na stworzenie układu wydechowego z prostą rurą, ale wymaga to usunięcia tłumika i katalizatora. Choć często mówi się o tych dwóch usługach jako o tej samej procedurze, układ wydechowy z prostą rurą wymaga więcej modyfikacji.

Jak już wspomniano, wiele rur wydechowych ma dwa lub więcej tłumików, więc to, które lub ile z nich chcesz usunąć, zależy od Ciebie.

Zalety usuwania tłumika

1. Większa moc

Usunięcie tłumika nie zwiększy mocy we wszystkich pojazdach. Jednak w przypadku wielu starszych samochodów może to być znaczna poprawa. Samochody z dużymi silnikami lub o dużej mocy fabrycznej najprawdopodobniej uzyskają większą moc po usunięciu tłumika(ów).

Tłumiki w starszych pojazdach mogą być zbyt restrykcyjne. Zwiększają one również ciśnienie wsteczne w silniku, co i tak nie jest korzystne dla silnika. Usuwając tłumik, można łatwo zwiększyć moc maksymalną i dodatkowo chronić silnik.

2. Agresywny dźwięk wydechu

Oczywiście, usunięcie tłumika pomoże starszym silnikom, ale nie zapewni żadnych korzyści w zakresie wydajności większości nowszych modeli, jeśli Twój samochód nie ma zbyt wielu koni mechanicznych. Zamiast tego wykonuje się ją wyłącznie po to, aby zmienić brzmienie dźwięku wydobywającego się z samochodu.

Po zdemontowaniu tłumika z układu wydechowego wydobywa się bardziej agresywna nuta. Biorąc pod uwagę, że tłumik redukuje hałas pochodzący z silnika, jego zdjęcie pozwoli lepiej zaakcentować brzmienie.

Wady usuwania tłumika

1. Głośny wydech

Chociaż ten punkt był również zaletą, dla niektórych osób może on mieć różne oblicza. Głośny wydech może na początku brzmieć ekscytująco, ale bardzo szybko może się znudzić. Jeśli planujesz długie podróże z rodziną, przygotuj się na to, że nie będziecie się nawzajem słyszeć.

Gdy samochód wchodzi na wyższe obroty, dźwięk staje się jeszcze głośniejszy. Im więcej powietrza przedostaje się przez wydech, tym głośniejszy będzie dźwięk. Nie trzeba długo czekać, aby ten hałas stał się irytujący.

2. Nielegalne

Zdejmując tłumik z samochodu, można złamać prawo. Sprawdź lokalne przepisy, aby dowiedzieć się, jakie są regulacje prawne.

Jednak większość policjantów nie zatrzyma Cię za brak tłumika. Mimo to mają do tego prawo, zwłaszcza jeśli naruszasz lokalne przepisy dotyczące hałasu.

3. Obniżenie osiągów silnika

Zastanawiasz się pewnie, dlaczego wady stoją w sprzeczności z zaletami. Owszem, zwiększenie osiągów silnika zostało wymienione jako zaleta, ale tylko w przypadku starszych i mocnych pojazdów.

W nowszych samochodach z mniejszym silnikiem usunięcie tłumika może mieć wręcz odwrotny skutek. Producent samochodów stworzył ECM tak, aby współpracował z tłumikiem. Usunięcie go może spowodować pogorszenie osiągów. Możliwe jest również, że zapali się kontrolka Check Engine.

4. Nieudane testy emisji spalin

Obecnie trzydzieści cztery stany wymagają przeprowadzenia testów emisji spalin. Jeśli mieszkasz w jednym z tych stanów i usuniesz katalizator, Twój samochód nie przejdzie testu. Może to również spowodować zapalenie się kontrolki Check Engine, co może być przyczyną automatycznego niepowodzenia.

Jednak samo usunięcie tłumika nie powinno spowodować niezaliczenia przeglądu. Jeśli jednak zostanie przeprowadzona kontrola, technicy mogą nie zaliczyć pojazdu. Aby zdać pojazd, trzeba będzie założyć tłumik z powrotem, co mija się z celem jego zdejmowania.

Ile kosztuje usunięcie tłumika?

Średni koszt usunięcia tłumika wynosi od 150 do 450 USD. Na części zamienne należy wydać od 50 do 200 USD. Jeśli możesz wykonać tę pracę samodzielnie, nie wydasz nic na robociznę. W przeciwnym razie należy liczyć się z wydatkiem od 100 do 250 USD.

Znalezienie osoby, która wykona demontaż tłumika, może być trudne. W większości przypadków usunięcie tłumika jest nielegalne, więc trudno jest znaleźć kogoś, kto chciałby wziąć udział w tej modyfikacji.

RELATED: Co to jest układ wydechowy z prostą rurą? Zalety, wady i koszty

Aspekty decydujące o koszcie usunięcia tłumika

1. Styl samochodu

Po usunięciu tłumika nadal trzeba będzie dodać rurę do układu wydechowego, aby połączyć go z rurą wydechową. Potrzebne do tego części zależą od typu samochodu, jakim jeździsz.

Ponadto koszt robocizny będzie zależał od typu pojazdu. Na przykład, jeśli Twój samochód ma skomplikowany układ wydechowy, koszt może być znacznie wyższy niż w przypadku prostego układu.

2. Typ rury wydechowej

Istnieją różne rodzaje rur wydechowych, które można wybrać. Jeśli chcesz zaoszczędzić, możesz kupić rurę ze stali miękkiej, ale często lepiej jest wydać trochę więcej na rurę ze stali nierdzewnej, a w niektórych przypadkach nawet z tytanu.

Takie rury lepiej się trzymają. Chociaż będą one kosztować więcej z góry, nie powinno być konieczne, aby wymienić je w najbliższym czasie, co daje lepszą wartość.

3. Praca

Stawki za robociznę różnią się w zależności od miejsca zamieszkania i rodzaju odwiedzanego warsztatu. Można zauważyć dużą różnicę w stawkach godzinowych w zależności od tego, co jest podawane w mieście, a co na wsi.

Ponadto znaczenie ma także rodzaj odwiedzanego warsztatu. Oczekuj, że zapłacisz więcej, jeśli odwiedzisz warsztat zajmujący się układami wydechowymi niż tradycyjny warsztat samochodowy.

Samodzielne usuwanie tłumika

1. Sprawdź lokalne przepisy

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac przy układzie wydechowym należy zapoznać się z lokalnymi przepisami. W większości przypadków takie modyfikacje są nielegalne, dlatego przed podjęciem jakichkolwiek działań należy zapoznać się z przepisami, które łamiemy.

Przepisy lokalne utrudniają także znalezienie mechanika samochodowego, który byłby skłonny zdjąć tłumik. Być może dlatego właśnie próbujesz zrobić to samemu. W przeciwnym razie samodzielne usunięcie tłumika pozwala zaoszczędzić pieniądze.

2. Podnieś samochód

Musisz dostać się pod samochód, aby mieć dużo miejsca do poruszania się. W tym celu należy umieścić go na podnośniku z podstawkami.

Umieść podnośnik pod wyznaczonym miejscem wskazanym w instrukcji serwisowej. Podnieś samochód na odpowiednią wysokość i umieść pod nim podstawki podnośnika, aby go podeprzeć. 3.

3. Odkręć zaciski wydechu

Tłumik jest przymocowany do wydechu za pomocą specjalnych zacisków. Te zaciski w kształcie litery U należy zdjąć, aby zdjąć tłumik. Zaciski te są jednak często zardzewiałe, co sprawia, że ich demontaż jest prawie niemożliwy.

Przed przystąpieniem do pracy należy spryskać nakrętki środkiem WD-40 lub innym środkiem smarnym. Pozostawienie roztworu do nasiąknięcia nakrętek może ułatwić ich demontaż.

Zdarza się, że jedynym sposobem zdjęcia tłumika jest jego przecięcie. Jeśli rura wydechowa została przyspawana na miejscu, przecięcie jej może być jedyną możliwością.

4. Podłączanie rury wydechowej

Dodając rurę wydechową, musisz wybrać rodzaj materiału, z którego będzie wykonana. Możesz wydać mniej na rury ze stali miękkiej. Jednak rura ze stali nierdzewnej zapewni większą odporność na korozję. Nie wydasz o wiele więcej za rurę wykonaną ze stali nierdzewnej, a inwestycja jest warta swojej ceny.

Nie zawsze trzeba dodawać rurę wydechową. Zależy to od rodzaju układu wydechowego samochodu. Jednak dodanie rury wydechowej może przyczynić się do poprawy osiągów pojazdu. W większości przypadków do rury wydechowej należy podłączyć prostą rurę. Taka konfiguracja powinna zapewnić wszystkie potrzebne funkcje, ale wymiary mogą być różne, w zależności od typu samochodu.

Do połączenia nowej rury wydechowej ze starą może być potrzebny adapter wydechu pod kątem 90 stopni. Nie spiesz się, aby zacisnąć rury razem. Jeśli wolisz trwałe rozwiązanie, możesz przyspawać rury do wydechu. Takie rozwiązanie jest jednak trudniejsze do zmiany w przyszłości, zwłaszcza jeśli trzeba będzie coś dodać, aby przejść test emisji spalin.