Światło ESP - znaczenie, funkcje i przyczyny (co robić?)

/

Trudno znaleźć nowoczesny samochód, który nie byłby wyposażony w elektroniczny system stabilizacji toru jazdy lub jego odmianę.

Układ ESP przyczynił się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych.

Jednak wiele osób myli się, gdy słyszy: DSC, VSA, ESC lub VDC, a przecież wszystkie te terminy funkcjonują podobnie. Każdy producent ma swój własny system.

Na przykład Volvo stosuje układ dynamicznej kontroli stabilności i trakcji (DSTC), natomiast układ ESP pochodzi z firmy Volkswagen, ale systemy te są bardzo podobne.

Spis treści pokaż Co oznacza kontrolka ESP? Jak działa układ ESP? 6 Przyczyny występowania lampki ostrzegawczej ESP 1. Wadliwe czujniki ABS kół. 2. Uszkodzone pierścienie ABS 3. Uszkodzony korpus przepustnicy 4. Uszkodzony przełącznik pedału hamulca 5. Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy 6. Problemy z okablowaniem układu ABS Co zrobić, gdy zapali się kontrolka ESP?

Co oznacza lampka kontrolna ESP?

Lampka ostrzegawcza elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) oznacza, że wystąpił problem z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy lub że jedziesz po śliskiej nawierzchni. Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni lampka kontrolna układu ESP zapala się i miga na desce rozdzielczej, gdy układ jest sprawny.

Jeśli lampka świeci światłem ciągłym, oznacza to, że wystąpił problem związany z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy.

RELATED: Lampka poślizgu - co oznacza i jakie są jej przyczyny

Jak działa układ ESP?

Układ ESP nie działa samodzielnie. Współpracuje on z układem kontroli trakcji i układem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS). Nowoczesne samochody są wyposażone w komputer pokładowy, który monitoruje większość funkcji samochodu.

Jeśli jedno z kół wpadnie w poślizg, układ ESP będzie sterował pozostałymi kołami, zmniejszając moc i uruchamiając hamulce w celu poprawienia stabilności samochodu.

Układ ESP może również informować silnik samochodu, aby zmniejszył moc, jeśli samochód niebezpiecznie skręca. Wpłynie to na moc dostarczaną do poszczególnych kół. Jest to przydatne, gdy np. na oblodzonej nawierzchni samochód cały czas przyspiesza, ale koła nie mają przyczepności. Moc zostanie zmniejszona, co pozwoli uzyskać większą przyczepność kół.

ZWIĄZANE: Lampka kontrolna ESC (elektrycznego systemu stabilizacji toru jazdy) - przyczyny i informacje

6 Przyczyn zapalenia się lampki ostrzegawczej ESP

Najczęstszą przyczyną zapalenia się kontrolki ESP jest uszkodzenie czujnika lub pierścienia ABS. Przyczyną może być również uszkodzenie korpusu przepustnicy, przełącznika pedału hamulca lub czujnika skrętu. Jeśli lampka miga podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, oznacza to, że działa prawidłowo.

Układ ESP działa razem z układem ABS. W związku z tym trudno jest natychmiast zidentyfikować główną przyczynę problemu.

Aby określić problem powodujący zapalenie się kontrolki ESP, zawsze zaleca się sprawdzenie kodów usterek za pomocą skanera diagnostycznego.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn świecenia kontrolki ESP.

1. Wadliwe czujniki ABS kół

Czujniki kół wysyłają informacje o prędkości każdego koła do jednostki sterującej ABS. Jednostka sterująca ABS mierzy te informacje i stosuje odpowiednie rozwiązania w przypadku poślizgu jednego lub więcej kół.

Jeśli jeden z czujników ABS ulegnie uszkodzeniu, może się wydawać, że jedno z kół wpada w poślizg, ale tak nie jest, co spowoduje zapalenie się kontrolki.

2. Wadliwe pierścienie ABS

To samo dotyczy pierścieni ABS. Czujnik ABS mierzy prędkość koła na podstawie pierścieni ABS i zdarza się, że pierścienie te ulegają uszkodzeniu, co powoduje, że czujnik mierzy niewłaściwą prędkość.

3. Wadliwy korpus przepustnicy

Korpus przepustnicy służy do kontrolowania mocy wyjściowej dla układu ESP w przypadku poślizgu samochodu. Jeśli z korpusem przepustnicy jest coś nie tak, spowoduje to zapalenie się kontrolki ESP.

4. Wadliwy przełącznik pedału hamulca

Układ ESP musi wiedzieć, kiedy użytkownik naciska pedał hamulca. Aby funkcja ta działała prawidłowo, na pedale hamulca jest zamontowany przełącznik pedału hamulca.

Jeżeli ten przełącznik jest uszkodzony i wysyła błędne informacje, może to spowodować zapalenie się kontrolki ESP.

5. Wadliwy czujnik kąta skrętu kierownicy

Układ ESP wykorzystuje także kąt skrętu kierownicy do obliczania, co zrobić w sytuacji poślizgu. Jeżeli czujnik kąta skrętu ulega uszkodzeniu lub nie jest prawidłowo zaprogramowany, może to spowodować zapalenie się kontrolki ESP.

ZWIĄZANE: Lampka BMW DSC - przyczyny, informacje i rozwiązania

6. Problemy z okablowaniem układu ABS

Od jednostki sterującej ABS do każdego czujnika koła przy każdym kole biegną przewody. Z powodu zawieszenia przewody te często się poruszają, co może powodować pogorszenie ich stanu w miarę starzenia się pojazdu.

Najprostszą metodą sprawdzenia tego jest zmierzenie czujników ABS od wtyczki złącza w jednostce sterującej. Aby to zrobić, należy sprawdzić w podręczniku naprawy, gdzie można znaleźć prawidłowy układ styków.

Co zrobić, gdy zapali się kontrolka ESP?

Jeśli zapali się kontrolka ESP, należy sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2, aby ustalić, co jest przyczyną zapalenia się kontrolki ESP. Zgadywanie i wymienianie części, które według Ciebie są wadliwe, spowoduje jedynie stratę pieniędzy, jeśli będziesz miał szczęście.

Kody usterek można sprawdzić w warsztacie lub samodzielnie w domu za pomocą skanera OBD2.