9 Symptomy złego lub zatkanego katalizatora

/

Zawsze warto być świadomym oznak problemu z samochodem, aby móc go naprawić, zanim stanie się poważniejszym problemem.

Katalizatory są znane z tego, że ulegają awariom, a ich wymiana jest często bardzo kosztowna, zwłaszcza jeśli szukasz zupełnie nowego katalizatora.

Dlatego zdiagnozowanie uszkodzonego katalizatora jest bardzo ważne, aby nie wymieniać w pełni sprawnego katalizatora. Jakie są więc najczęstsze objawy uszkodzonego katalizatora?

Najczęstszym objawem uszkodzenia katalizatora jest zapach siarki przy rozgrzanym silniku oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć problemy z wydajnością silnika, takie jak opóźnienie przyspieszenia, wyższe lub niższe zużycie paliwa oraz nieprawidłowy zapłon silnika.

Choć nie są to wszystkie możliwe objawy, to jednak najczęściej spotykane. W tym wpisie omówimy najczęstsze objawy, lokalizację i działanie uszkodzonego katalizatora oraz dowiemy się, co sprawia, że są one tak atrakcyjne dla złodziei.

Spis treści show Objawy uszkodzonego lub zatkanego katalizatora 1. Lampka kontrolna silnika 2. Opóźnienie w przyspieszaniu 3. Wysokie lub niskie zużycie paliwa 4. Zapach siarki 5. Odbarwiona obudowa 6. Problemy z rozruchem 7. Zwiększona emisja spalin 8. Niewypały silnika 9. Grzechotanie lub inne odgłosy Co to jest konwerter katalityczny? Co może spowodować uszkodzenie katalizatora? Kradzież katalizatora Lokalizacja katalizatora Wymiana katalizatora

Zły lub zatkany katalizator Objawy

1. Lampka kontrolna silnika

Lampka kontrolna silnika, jeden z najbardziej oczywistych wskaźników nieprawidłowego działania samochodu, jest również jednym z najsilniejszych wskaźników uszkodzonego katalizatora. Po sprawdzeniu za pomocą kompatybilnego skanera OBD, pokaże on kod usterki związany z katalizatorem, który należy odkodować za pomocą instrukcji obsługi.

Najczęstszym kodem usterki związanym z uszkodzonym katalizatorem jest kod P0420.

2. Opóźnienie przyspieszenia

Jeśli zaobserwujesz opóźnienia podczas przyspieszania lub spadek mocy podczas jazdy po stromym terenie, podczas gdy wszystkie inne części, takie jak świece zapłonowe, filtry, czujniki itp. są w porządku, to może to być katalizator, który jest uszkodzony.

Mechanicy często błędnie diagnozują uszkodzony katalizator z innymi elementami, takimi jak uszkodzony czujnik tlenu lub inny czujnik.

Aby sprawdzić, czy katalizator jest zatkany, należy przyłożyć rękę do końcówki rury wydechowej i poprosić kogoś o naciśnięcie pedału przyspieszenia, aby zwiększyć obroty samochodu do 2000 obr/min. Jeśli z rury wydechowej wydostaje się niewielka ilość spalin, może to oznaczać, że katalizator jest zatkany. Jeśli to możliwe, porównaj przepływ z podobnym samochodem.

3. Wysokie lub niskie zużycie paliwa

Lepsze lub gorsze zużycie paliwa jest jednym z objawów złego działania katalizatora. Chociaż lepszy przebieg może wydawać się dobrym rozwiązaniem, może on uszkodzić silnik i spowodować jeszcze bardziej kosztowne naprawy.

Z powodu niewłaściwego spalania paliwa, gdy układ wydechowy jest zatkany, silnik Twojego samochodu będzie znacznie mniej wydajny i będzie musiał pracować ciężej, aby uzyskać taką samą moc. Dlatego niesprawny katalizator najczęściej powoduje wyższe zużycie paliwa, nawet jeśli w niektórych przypadkach możliwe jest jego obniżenie.

4. Zapach siarki

Gdy katalizator jest zatkany, ogranicza przepływ powietrza przez spaliny, przez co mieszanka paliwowo-powietrzna w silniku staje się bogata (zbyt dużo paliwa, co prowadzi do niespalania się paliwa).

Spalanie tej nadmiernej mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje powstawanie nieprzyjemnego zapachu przypominającego zgniłe jaja lub spaloną siarkę, co jest oczywistym wskaźnikiem nieprawidłowego działania katalizatora.

5. Odbarwiona obudowa

Jeśli zauważysz, że obudowa katalizatora zmieniła kolor na niebieski lub inny, może to oznaczać, że katalizator jest zatkany i wytwarza nadmierne ciepło.

Może się to również zdarzyć, jeśli silnik nie pracuje tak, jak powinien, a niespalone paliwo dostaje się do katalizatora. Mieszanka ta zapala się w katalizatorze pod wpływem ciepła i topi jego wewnętrzny materiał, powodując jeszcze większe zatory.

Jeśli katalizator jest zatkany, może również wytwarzać nadmierne ciepło wewnątrz silnika, co może spowodować bardzo szybkie uszkodzenie innych części, dlatego nie należy jeździć samochodem, jeśli istnieje podejrzenie, że katalizator jest uszkodzony.

6. Problemy z rozruchem

Jeśli katalizator jest zatkany, do silnika dostaje się zbyt dużo paliwa, którego silnik nie jest w stanie spalić. Powstaje również ciśnienie zwrotne, które powoduje, że silnik z trudem pozbywa się spalin.

Jeśli samochód zapala na 2-3 sekundy, a następnie gaśnie, przyczyną może być zatkany konwerter. Dzieje się tak dlatego, że wzrost ciśnienia w układzie wydechowym może trwać 2-3 sekundy, aż do momentu, gdy silnik się zdławi i wyłączy.

7. Zwiększona emisja spalin

Jeśli katalizator jest uszkodzony lub zatkany, istnieje ryzyko, że nie będzie już prawidłowo wykonywał swojej pracy. Spowoduje to zwiększenie emisji spalin przez silnik samochodu. Ogólnym zadaniem katalizatora jest usuwanie złych emisji, więc jest to chyba dość oczywiste.

Często można to zauważyć, widząc ciemny dym wydobywający się z rury wydechowej podczas przyspieszania lub na biegu jałowym. Jeśli w kraju, w którym mieszkasz, przeprowadza się coroczny przegląd samochodu, Twój samochód najprawdopodobniej nie przejdzie testu emisji spalin lub testu smogowego.

8. Nieprawidłowy zapłon silnika

Gdy katalizator jest zatkany, ogranicza przepływ tlenu w silniku, a silniki potrzebują go bardzo dużo do prawidłowego spalania paliwa. Zmniejszony przepływ powietrza prowadzi do przegrzania silnika z powodu nadmiernej ilości niespalonych gazów, a także może powodować przerwanie zapłonu.

Jeśli silnik ma nieprawidłowy zapłon, należy go jak najszybciej naprawić, ponieważ zignorowanie tego problemu może prowadzić do dalszych kosztownych napraw.

9. Grzechotanie lub inne odgłosy

Wewnątrz katalizatora znajduje się "plaster miodu", który może ulec zużyciu, a to może spowodować jego rozpad na kawałki. Powoduje to stukanie katalizatora przy zwiększaniu obrotów silnika samochodu.

Można poprosić znajomego, aby nacisnął pedał przyspieszenia, a samemu spróbować posłuchać pod samochodem, czy odgłosy grzechotania pochodzą z katalizatora, czy z innego miejsca.

Co to jest katalizator?

Katalizator to urządzenie znajdujące się w układzie wydechowym samochodu. Katalizator składa się z katalizatora, który pomaga przekształcać zanieczyszczające gazy samochodu w mniej szkodliwe substancje zanieczyszczające. Struktura katalizatora ma wygląd plastra miodu.

Kształt plastra miodu ma na celu zapewnienie, że gazy zanieczyszczające przepływają przez bardziej odsłoniętą powierzchnię i przekształcają tlenek azotu, tlenek węgla i węglowodory w bezpieczniejsze elementy, takie jak dwutlenek węgla. Platyna, mimo że jest jednym z najdroższych produktów, jest zwykle stosowana jako katalizator w katalizatorach. Jednak w niektórych przypadkach stosuje się również rod i pallad.

Ponieważ spalanie zachodzi w silniku, wszystkie spalone gazy przepływają w temperaturze około 800 stopni przez rurę wydechową, która przechodzi przez katalizator, wpływając w ten sposób na przepływ spalin w silniku. Doskonały katalizator zwykle działa do 10 lat. Struktura plastra miodu w katalizatorze zaczyna się powoli dusić, co wpływa na osiągi silnika.

Co może spowodować uszkodzenie katalizatora?

Katalizatory często zużywają się wraz z upływem czasu i najprawdopodobniej będą musiały być wymieniane jeden lub więcej razy w okresie eksploatacji samochodu. Niektóre modele samochodów mają nawet harmonogram serwisowy określający, kiedy należy go wymienić (nawet jeśli większość ludzi nie przestrzega tego harmonogramu ze względu na wysokie koszty wymiany).

Jeśli silnik Twojego samochodu spala olej silnikowy, co jest spowodowane zużytymi pierścieniami tłokowymi lub zatkaną wentylacją skrzyni korbowej, może to bardzo szybko spowodować uszkodzenie katalizatora. Innymi przyczynami mogą być zanieczyszczenia, takie jak niespalone paliwo, powstałe w wyniku przerwania ognia. Płyn chłodzący przedostający się do komory spalania z powodu pękniętej uszczelki głowicy również może spowodować uszkodzenie plastra miodu.

Konwerter katalityczny Kradzież

Katalizatory zawierają metale szlachetne, takie jak niewielkie ilości platyny, rodu i palladu. Metale te są bardzo atrakcyjne dla złodziei, ponieważ punkty skupu złomu dobrze zapłacą za używany katalizator.

Katalizatory są też stosunkowo łatwe do ukradzenia, ponieważ wystarczy odciąć rurę piłą tygrysią lub podobnym narzędziem, a to trwa mniej niż 3 minuty. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak chronić swój katalizator przed kradzieżą, zajrzyj do naszego innego artykułu: Jak zabezpieczyć samochód przed kradzieżą katalizatora

Położenie katalizatora

Katalizator znajduje się w systemie rur wydechowych, pomiędzy tłumikiem a kolektorem rur wydechowych.

W zależności od silnika samochodu odległość, w jakiej jest on zamontowany od silnika, może się znacznie różnić. W niektórych silnikach katalizator jest instalowany bezpośrednio na kolektorze wydechowym, a w innych może być zainstalowany prawie w środku rury wydechowej.

Wymiana katalizatora

Wymiana lub naprawa katalizatora jest często bardzo kosztowna i często nieopłacalna, jeśli samochód jest stary. Istnieją warsztaty, które wymieniają plaster miodu wewnątrz katalizatora i zachowują jego zewnętrzne części. Może to być opłacalne w przypadku niektórych drogich katalizatorów, ale w większości przypadków łatwiej i taniej jest po prostu kupić nowy katalizator.

Średni koszt wymiany katalizatora wynosi od 400 do 2500 USD. Więcej informacji na temat kosztów wymiany można znaleźć tutaj: Koszt wymiany konwertera katalitycznego.