Anatomia hamulców

/

Zatrzymanie pojazdu wymaga tak wiele nauki. Jest fizyka (pęd, bezwładność, tarcie) i budowa maszyn (mechanika płynów, maszyny proste i złożone). Tutaj wyjaśnimy elementy powszechnie spotykane w układzie hamulcowym pojazdów osobowych, bez zbytniego zagłębiania się we WSZYSTKO, co się z tym wiąże. *Płyn hamulcowy. Zatrzymanie samochodu zależy od hydrauliki, a płyn hamulcowy jest dosłownie siłą napędową układu. Naciśnięcie pedału wymusza przepływ płynu przez przewody, powodując rozszerzenie elementów o koła, zatrzymując pojazd.

hamulce

To, jak często należy wymieniać płyn hamulcowy, zależy od wielu czynników, takich jak nawyki jazdy i zmienne środowiskowe, takie jak ciepło i wilgotność. W większości pojazdów nie ma mierników ani czujników do śledzenia poziomu płynu hamulcowego. Dlatego kontrola płynu przez certyfikowanego mechanika samochodowego ma kluczowe znaczenie. "Płyn hamulcowy jest najważniejszym płynem w samochodzie i prawdopodobnie najbardziej ignorowanym," powiedział Tony Molla, wiceprezes Automotive Service Association. *Klocki hamulcowe. Wykonane z różnych metali, klocki hamulcowe ściskają wirnik, gdy pedał hamulca jest wciśnięty. Trwałość klocków hamulcowych wynosi zazwyczaj od 20 000 do 40 000 mil, a w przypadku klocków wysokiej jakości może być znacznie dłuższa. Ale nawet jeśli nie patrzysz uważnie na licznik kilometrów, klocki hamulcowe są zaprojektowane w taki sposób, aby ostrzegać kierowców o ich zużyciu. Mały metalowy element wydaje dźwięki lub "ćwierkanie", gdy styka się z tarczą hamulcową. Ostrzeżenie: Słuchaj tego piszczenia, w przeciwnym razie możesz poważnie uszkodzić swoje hamulce. Zwracanie uwagi na takie sygnały pomaga uniknąć przekształcenia się rutynowych czynności serwisowych w poważne naprawy. *Calipers.

Będące częścią tarczowego układu hamulcowego, zaciski dociskają klocki hamulcowe do wirników, gdy wciskany jest pedał hamulca. Tarcie pomiędzy klockami a wirnikami powoduje spowolnienie - a w końcu zatrzymanie - pojazdu. Zbyt długie zwlekanie z wymianą zużytych tarcz hamulcowych powoduje dodatkowe obciążenie zacisków. Zaciski będą ocierać się o nierówne rotory, jeśli ich elementy nie są do siebie równoległe, powodując wibracje, które mogą być odczuwalne w kierownicy podczas zatrzymania. *Bębny. Te elementy w kształcie miski wykorzystują sprężyny do rozprężania klocków hamulcowych o wnętrze bębna. Ten styl hamulców jest zazwyczaj spotykany w tylnych częściach samochodów ciężarowych lub sedanów. Choć wytwarzają pył hamulcowy, większość z niego chowa się za osłoną, co oznacza mniej śmieci na felgach. Bęben hamulcowy jest zazwyczaj wykonany z żeliwa, które przewodzi ciepło i jest odporne na zużycie. Dlaczego więc hamulce bębnowe są zazwyczaj montowane na tylnych kołach?

"Hamulce bębnowe są tańsze i wymagają mniejszej siły hydraulicznej do aktywacji. Kiedy zatrzymujesz samochód, większość hamowania odbywa się za pomocą przednich hamulców z powodu przeniesienia ciężaru - dlatego czujesz, że jesteś dociskany do przodu, kiedy naciskasz na hamulce" - powiedział Nathan Kaemingk, specjalista techniczny w firmie Cummins, Inc. "[Hamulce bębnowe] są bardziej podatne na odkształcenia i zanikanie hamulców. Są gorsze w chłodzeniu i częściej wymagają czyszczenia i regulacji dla optymalnego działania niż hamulce tarczowe, ponieważ dużo pyłu ze szczęk hamulcowych pozostaje wewnątrz bębna." *Rotory. Jak sama nazwa wskazuje, te metalowe tarcze obracają się, gdy koła są w ruchu. Rotory znajdują się za zespołem koła i czasami można je zobaczyć przez obręcze pojazdu. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje uruchomienie zacisków po obu stronach wirnika. Tarcie powstające podczas hamowania wytwarza palące ciepło, które ostatecznie powoduje blizny na wirnikach. Choć można je naprawiać, w końcu ich wymiana staje się jedynym rozwiązaniem. Rotory powinny być sprawdzane podczas rotacji opon lub kontroli wielopunktowej. Copyright © 2018 by Sensowny Kierowca. Wszelkie prawa zastrzeżone.